A NOHAB-ok trtnete
NOHAB alaptvny 2005.03.08. 22:39
A MV 1963-ban helyezte zembe az els M61-es mozdonyt.
A sorozat els kt mozdonya (M61 001 s 002) 1963 mjusban llt menetrend szerinti szolglatba, s 1964. elejre a tbbi gp is megrkezett. Plyafutsuk elejn az M61-esek ktsgkvl a MV „kirakatgpei” voltak; nem csoda ht, hogy egy elit helyre, a budapesti Hmn Kat Vontatsi Fnksghez (ma Budapest szaki VF) kerltek. Az els tz gp llomstsi helye Budapest, a tbbi Debrecen lett. A kezdetekben – mg mieltt a teljes sorozat megrkezett volna – nhny hnapig a Budapest – Miskolc vonalon dolgoztak a mozdonyok, mivel a vontatjrm-hiny itt okozta a legtbb gondot. A ksbbiekben tbbnyire a nemzetkzi s gyorsvonati, valamint a tranzit teherforgalomban hasznltk ket a Budapest – Bcs, a Budapest – Cegld – Szolnok – Debrecen – Nyregyhza – Zhony, Budapest – Prkny (trovo), Budapest – jszsz – Szolnok – Bkscsaba – Krts (Curtici) s Budapest – Kelebia – Szabadka (Subotica) vonalakon.
Az id mlsval az sszes nem villamostott fvonalat meghdtottk, gy tallkozhattunk velk a Budapest – Szeged, Budapest – Biharkeresztes, Budapest – Keszthely, Budapest – Nagykanizsa, Budapest – Tapolca – Zalaegerszeg, Budapest – Gyknyes, Budapest – Pcs s Budapest – Hatvan – Somoskjfalu vonalakon, st 1968-ban egy rvid idre a Budapest – Szombathely vonalon is. Miutn a MV-nak elegend szm zemkpes M62-es llt rendelkezsre, a NOHAB-okat kevs kivtellel a szemlyforgalomban hasznltk, hiszen az M62-vel ellenttben a vonatok ftshez gzfejlesztvel is rendelkeztek. (Ebben az idben a szovjet mozdonyok egyikben sem volt a vonatftshez gzfejleszt vagy genertor, ugyanis a szovjet szemlykocsik mindegyikt kln-kln, ltalban szntzels klyhval ftttk. m mivel nem lehetett minden szemlyvonatra NOHAB-ot tenni, ezrt a Ganz-MVAG gzftkocsikat, majd ksbb villamos ftkocsikat gyrtott; gy az M62-essel vontatott szemlyvonatok tlen valsgos gzolaj-temetkk vltak.)
Plyafutsuk sorn az M61-esek nagy megbecslst vvtak ki maguknak mind a mozdonyvezetk krben, mind a javtmhelyekben. Nem akadt az orszgban ms dzelmozdony, amely az zemkszsg s a technikai tkletessg tern a kzelkbe kerlhetett volna. Elnyhetetlensgk leginkbb akkor mutatkozott meg, amikor utols vtizedeikben a szegnyes karbantarts ellenre is messze megbzhatbbak maradtak, mint ms, javtsokkal s anyagiakkal bkezbben „etetett” tpusok. Az els vekben pldsan gondjt viseltk a gpeknek; a mozdonyvezetk a gptrbe nem engedtek be idegent felgyelet nlkl. NOHAB-ra kerlni rangot jelentett a mozdonyvezetk kztt; sokan errl mg csak nem is lmodhattak. Az utazkznsg is megkedvelte a mozdonyokat, mert lgy, dallamos hangjuk annyira klnb volt sok ms mozdony res csrmplsnl vagy disszonns sivtsnl, s tn azrt is, mert elegns alakjukkal messze kitntek a prias tglatestek kzl. Azt is mondhatnnk, hogy az M61-es sorozat Magyarorszgon ppgy legendv vlt, mint testvreik Dniban s Norvgiban, Belgiumban s Luxemburgban, vagy mint seik Ausztrliban s Amerikban.
A hetvenes vektl kezdve a MV egyre inkbb foglalkozott a fvonalak villamostsnak gondolatval, s ezt a folyamatot az olaj rnak rohamos emelkedse tovbb gyorstotta. Ennek eredmnyekppen a NOHAB-ok fokozatosan eltntek az orszg keleti rsznek jonnan villamostott fvonalairl; utoljra Szegednek mondtak bcst 1983-ban. Miutn a Dunntlra szorultak vissza, Budapestrl Tapolcra llomstottk ket 1979–1983-ban s 1988–1990-ben. Legutolsknt a kt egykori kormnyzati gp, a 014 s a 019 kerlt Tapolcra. Trakcis terletk ezzel egyidejleg lnyegben a Budapest – Tapolca – Celldmlk s Budapest – Nagykanizsa vonalakra szorult vissza. A Balaton dli partjnak villamostsa utn mr csak az szaki parton (legutbb csak Szkesfehrvr – Tapolca – Celldmlk viszonylatban) s a Szombathely – Celldmlk – Tapolca – Balatonszentgyrgy – Fonyd – Kaposvr vonalon lthattuk ket. Ebben az utols kt vtizedben forrottak ssze a gpek elvlaszthatatlanul a Balatonnal. Hangjuk s megjelensk olyan termszetesen illett bele a t s a hegyek hangulatba, mintha mindig is ilyen helyre terveztk volna ket. Most, hogy menetrend szerinti szolglatuk vget rt, sokak, gy ezernyi turista szmra is kibrndt, hogy az elegns, bartsgos hang NOHAB-ok helyett sr fstt s olajat okd M62-k kzdenek a ksett vonatokkal, vagy egy M41-es otromba krogsa sebzi fel a hegyek csendjt.
|