Az M61-es sorozat mozdonyok utlsve
NOHAB Alaptvny 2005.03.08. 22:42
NOHAB-ok utls vei
A kp a Magyar Vast trtneti parkban kszlt.
2004. szeptembern.
A villamosts, a ml vek s nhny baleset termszetes ellensge lett volna a NOHAB-oknak, m nyilvnval, hogy a sznfalak mgtt rejtett rdekek is siettettk a sorozat vgt. sszehasonltva azzal, hogy a dn s a norvg llamvasutaknl tbb, mint negyven vig zemeltek az M61-esek szerencssebb testvrei, haznkban jval hamarabb befellegzett nekik, amikor a MV vezetsge a 80-as vek msodik felben plct trt a sorozat felett. Szles palettrl vlogattak ehhez indokokat; hol a politikra, hol a gazdasgi helyzetre hivatkoztak, hogy megindokoljk, mirt kltenek egyre kevesebbet az egybknt kifogstalanul zemel mozdonyok karbantartsra s ptalkatrszek beszerzsre, s mirt kldenek sokszor mg mkdkpes mozdonyokat is a lngvg al. Az els ldozat 1987-ben a 009 volt; egy kisebb baleset utn a fkeret (egybknt elg valszntlen) srlst llaptottk meg. Gyorsan sorra kerltek msok is, sokan mg knnyen javthat llapotban. Az M61 003-at pldul hivatalosan a kerkabroncs kopsa miatt vontk ki a forgalombl. Br mindenki lthatta, hogy a MV llomnyban nincs a NOHAB-ok ptlsra alkalmas jrm, a sorozat irtsa a rendszervlts utn is tretlen temben, a megszokott rvidltsggal folytatdott; taln mg mindig ugyanazon rdekek miatt.
m mg az utols vekben is tani lehettnk emlkezetes esemnyeknek. A MV alaptsnak 125. vforduljra az M61 004 a hetvenes vek vgig hasznlt eredeti piros-fehr festsre emlkeztet fnyezst kapott 1993-ban a szokvnyos sttnarancs helyett. Ugyanezen v nyarn Tapolcn egy GM-tallkozt is megrendeztek, melyen killtottak az M61 004 s az egy vvel korbban feljtott 002 mellett egy osztrk 2050-et (Henschel J12), egy horvt 2063-at (EMD GT26CW) s egy 2061-et (EMD G16), valamint ms, nem GM-motoros vontatjrmveket, gy gzmozdonyokat is. Az lloms s a fthz pldsan helyrelltott pletei s a vast vezetsgnek gretei akr azt is sugallhattk volna, hogy vgre jobb vek kvetkeznek, m az egykori 018 lecsupasztott fkerete, amely a tallkoz alatt mg lthat volt Tapolcn, mr elrevettette, milyen sors vr Tapolcra s a NOHAB-okra.
A kilencvenes vek msodik felben is akadtak azonban rmteli esemnyek. 1995-ben a 006 az jrafnyezsen kvl feljtott motort is kapott, mg egy vvel ksbb tani lehettnk a 019 jjszletsnek; ez utbbi azrt volt klnsen ltvnyos, mert a 019 hossz ideig a selejtezs hatrn tengdtt. m az 1996-os menetrend szomor vltozst hozott; tovbb szklt az M61-esek szolglati terlete, Budapest pedig szegnyebb lett egy hanggal. Budapest-Dli pu. s Szkesfehrvr kztt immr villanymozdony vontatta a vonatokat; a NOHAB-ok csak Szkesfehrvrtl vettk t a vontatst. Az ezt kvet tlen hivatalosan megsznt a gzfts, gy nhny M61-et ellttak a villamos ftkocsi irnytshoz szksges felszerelssel, igaz, a ftkocsik meghibsodsa esetn mg mindig vissza-visszatrtek a gzftsre. Ahogy rikult az M61-esek llomnya, egyre tbb M62-es s M41-es frkztt be a Balaton partjra, gy mindennaposak lettek a kssek s a szolglatkptelensgek, melyek mg az „egyszer” utas szmra is egyrtelmen a szolgltats sznvonalnak gyors zuhanst jeleztk. A laikusnak azonban az mr nemigen juthatott tudomsra, hogy a hallra tlt M61-ek a mostoha zemi krlmnyek (pl. vek ta elmaradt olajcsere s selejtezett gpekbl kimentett, hasznlt ptalkatrszek) ellenre is sokkal megbzhatbban mkdtek, mint korszerbbnek s gazdasgosabbnak kikiltott trsaik.
Az utols vekben magnkezdemnyezsek is felkaroltk a NOHAB-ok gyt. A legltvnyosabb eredmny az M61 010 1997-es rszleges feljtsa volt, melynek sorn a mozdony az eredetihez kzel ll bord-fehr cskos fnyezst kapott. m nem csupn a mozdony klsje jult meg; a gp vezetllsn s a korrzivldelem nhny kritikus pontjn is trtntek javtsok. Ezek anyagi fedezete teljes egszben magnkzbl trtnt; anlkl, hogy a vast rszrl hivatalos vagy nem hivatalos ksznet brmikor is elhangzott volna. Nhny hnappal ksbb az M61 004 a Kzlekedsi Mzeum vdelme al kerlt, Tapolca vros s a MV pedig egy szerzds elksztsn dolgozott, melynek rtelmben a 004 a sorozat lelltsa utn is abban a vrosban maradt volna, amely kzel kt vtizedig volt a sorozat otthona. A mozdonyt a „Tapolca” nvre kereszteltk; gy lett a MV egyetlen nevet visel dzelmozdonya (eddig csak nhny villamos vontatjrmnek adtak nevet). m a sors gy hozta, hogy a gondosan polt s fltett mozdony kt v mlva egy balesetnek esett ldozatul. Badacsonylbdihegytl nem messze a vihar egy elregedett ft dnttt ki, melybe a vonat, a 004-gyel az ln, 80 km/rs sebessggel rohant bele. Tbb kocsival egytt a mozdony is kisiklott s fkerete helyrellthatatlan krokat szenvedett, gy nem lehetett mr sz zemkpes megrzsrl. A baleset utn sebtben megtizedeltk a plya melletti fkat, de ez nyilvn nem tmaszthatta fel a 004-et. Annak remnye is hamar szertefoszlott, hogy az illetkesek nem feledkeznek meg az alrs eltt ll szerzdsrl. Az elveszett nosztalgiagp ptlsra a 020-at festettk t cskosra a baleset utn nhny hnappal, m Tapolca szmra a 020 mr nem vehette t a 004 egykori tervezett szerept. A 004 motorja srtetlenl tllte a balesetet s megmaradhatott volna egy msik mozdony tartalk motorjaknt, ha – ismt a szoksos rvidlt mdon – nem rendelik el a motor sztvgst. 1999 vgn a mg mindig Tapolcn rztt 004 egyik vezetllst levlasztottk s Budapestre vittk, hogy helyrelltsa utn a Kzlekedsi Mzeum eltt lltsk ki.
s vgl eljtt az utols v. 2000 mrciusban a MV Nosztalgia Kft. tvette az M61 001-et. Mivel a gp egy ideje mr nem zemelt s kt vontatmotorja hinyzott, a MV vezetsge elrendelte, hogy az egybknt kifogstalanul zemel M61 019-tl raboljk el forgvzait; mindezt annak ismeretben, hogy az szaki Jrmjavtban mg voltak javthat vontatmotorok. Az ekzben klsleg feljtott s cskosra festett M61 001 bemutatkozsa azonban – egy NOHAB-tl szokatlan mdon – motorhibval kezddtt. gy aztn az v nyarn, szinte titokban, a 002 is Budapestre kerlt, hogy alapos kifosztsval ptalkatrszeket nyerjenek, tbbek kztt a 001 motorjhoz; mindssze nhny hnappal azutn, hogy a 004 motorjt rtelmetlenl elpuszttottk! gy teht az els rohamot Tapolcn csak hrom gp lte tl mkdkpesen: a 006, a 010 s a 020. Az utols nyarat mg mindhrman vgigdolgoztk a Balaton partjn s sszel is sokig fel-felhangzott a NOHAB-ok dallamos neke; igaz, mr egyre ritkbban. Legtovbb a sorozat utols mozdonya, a 020 maradt zemben. Egszen december vgig dolgozott, mgnem gondosan karcsony elttre idztve, a NOHAB-ok csodlinak s kedvelinek risi fjdalmra, elrendeltk a sorozat vgleges lelltst.
Az utols menetrend szerinti NOHAB-os vonat a 2000. december 21-n kzleked 974 volt, melyet az M61 020 vitt Szkesfehrvr s Tapolca kztt, hogy aztn Celldmlkig egy M41-es vigye tovbb. Legalbb gy fejezdtt be a plyafutsuk, ahogyan elkezddtt; egy gyorsvonattal – hrom s fl vtizedes plyafutsuk elejn leginkbb gy lthattuk ket. A kvetkez reggelen a ngy Tapolcn maradt mozdony (az M61 019 10 hnapja zemkptelenl, a 006 s a 010 napok-hetek ta lelltva, valamint az egyedl zemkpesen maradt 020) megindult Budapest fel. A 020 nhol 100 km/rval vontatta hrom korbban lelltott testvrt a fvros fel, ahol, miutn jformn kiztk a tapolcai szemlyzetet a vezetllsrl, a Nosztalgia Kft-hez vittk ket „tmeneti trolsra”.
Jelenleg nhny megmaradt M61-es mg mindig nem rezheti magt nagyobb biztonsgban, mint Schrdinger macskja. Az jrafestett s zemkpess tett M61 001, valamint 020 a MV Nosztalgia Kft-nek termel profitot (ez a kt gp MV-tulajdonban maradt), mg a 006 s 019 a kft. sajt tulajdona (mindketten tbb-kevsb zemkpesen). A hall torkbl tapolcai segtsggel kiragadott 017 mg jval korbban megmeneklt (a mozdonyt „eldugtk” a selejtezsi bizottsg ell; vonatot tovbbttattak vele) s a plyafenntartshoz kerlt, ahol immr befejezett feljtsa utn elssorban mrkocsikat tovbbt, j plyaszma 2761 017-9. Az M61 010 alaptvnyunkhoz, s ezltal azoknak a vastbartoknak a kezbe kerlt, akik eddig is sok ldozatot hoztak, hogy egyengessk a gp tjt a tlls fel. Az egyetlen, mg ma is veszlyben lev gp a 002, mita budapesti fogsga alatt alkatrszeivel egytt attl a remnytl is megfosztottk, hogy brmikor jra mkdkpes mozdony vljk belle. Nem volna mg lehetetlen legalbb klsleg helyrelltani s valahol killtani, ha nem hinyozna ehhez az illetkesek jindulata. Hogy a 002 lve kerl-e ki a hatalom s az rdekek viharbl, azt nehezen lehetne elre megmondani. De mg ha a legrosszabb is jnne, legalbb azzal vigasztalhatjuk magunkat, amit egy tapolcai mozdonyvezet mondott azutn, hogy kzel hsz vig dolgozott a NOHAB-okon:
„Lehet, hogy elvittk a gpeinket, de azt a hsz vet, amit a gpek adtak, soha nem tudjk elrabolni.”
|