M40
Nohab.hu-Gigant klub 2005.04.23. 11:23
Az M40-es dzelmozdony trtnete s jelenlegi llapota
A Ppost a Magyar llamvasutak gõzvontatsrl dzelvontatsra val tllsa ihlette. A 60-as vekben a NoHAB-okkal elkezdõdtt egy erõteljes dzelestsi folyamat, ami az M62-esekkel folytatdott. Mivel az M61-esek nagyon kevesen voltak, s a Szergejek nem rendelkeztek vonatfûtõ berendezssel, megbztk a GANZ-MVAG-ot egy fõvonali szemlyvonati dzelmozdony kifejlesztsvel. Az eredmny azta ismeretes, s br a Ppos legfõbb htrnyai mr az elsõ rnzsre ltszanak a vontatsi adatokbl (fõvonali tengelyterhels - 18t, mellkvonali teljestmny - 589-740 kW), elmondhatjuk, hogy a mozdonyok a rjuk kirtt - sokszor erejket tbbszrsen meghalad - feladatot becslettel teljestettk, s annak ellenre, hogy ma mr eltûnõben vannak a hazai vastvonalakrl, a megmaradt pldnyokkal mg lehet tallkozni akr szemlyvonat ln is, elsõsorban Zhony, Bkscsaba s Szombathely trsgben, de 2003 nyarn a 201-es meglepetsre tbb, mint egy hnapon t hordta a Szombathely-Balatonfred vonatot a dzeles szakaszon. Ma az 1966-70 kztt gyrtott, sszesen 74 db. Ppos kzl kb. 15 zemkpes pldny van mg meg. Az M40,209 Dombvrra kerlt Pft-gpnek (j szma A27,003), az M40,222 (ex-239) s 208 pedig a GySEV tulajdona lett. Utbbi kettõ j motort kap, de a 208-as M40,401-es szmon egyelõre a rgi motorral zemel.
Technikai informcik a M40 sorozatjelû mozdonyrl:
MV M40 sorozatjelû mozdony
|
Gyrt
| Ganz-MVAG
|
Plyaszm
| M40 003-010
| M40 101-120 M40 201-240 M40 901-905
| M40 5001-5008 (M40 906-913)(*)
| M40 203
|
Gyrtsi v
| 1966
| 1967-1970
| 1966-1967
| Motorcsere
|
MV szmra ptett darabszm
| 71
| 13
| 1
|
Dzel motor
| GANZ 16 JV 17/24
| GANZ 16 VFE 17/24
| Jenbacher J 316 DS
|
Meghajts
| Dzel villamos
|
Teljestmny
| 589kW
| 740 kW
| 670 kW
|
Tengelyelrendezs
| Bo'Bo'
|
Wheel gauge
| 1435 mm
| 1524 mm
| 1435 mm
|
Kerktmr
| 1040 mm
|
tkzk kztti hossz
| 14250 mm
|
Magassg
| 4150 mm
|
Szlessg
| 3115 mm
|
Tmeg
| 72.6 t
| 74 t
| ? t
|
Max. sebessg
| 100 km/h | (*) Jelenleg mindegyik norml nyomtvolsgû
|